header
Czy to jest surowe czy też nie? PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
środa, 07 grudnia 2011 10:06

Czy to jest surowe czy też nie?

By John Kohler

tłumaczył: Aleksander Kwiatkowski

Jedno z najczęściej zadawanych pytań jakie otrzymuję to: ?Czy (tutaj: nazwa produktu) jest surowe?? a ?czy w ogóle istnieje lista surowej żywności, którą mogę jadać?? No dobrze, osobiście nie wiem o ww. listach, ale w niniejszym artykule postaram się dać na ww. pytania odpowiedź.

Na początek myślę, że należy zrobić krok do tyłu, zapytać sam(ą)ego siebie: ?Dlaczego jadam surowiznę?? Dla większości to poprawa oraz wzmocnienie zdrowia. Tak więc, pierwsze pytanie powinno brzmięć: ?Czy to jest zdrowe czy też nie?? Po drugie: ?Czy to jest surowe?? Można wymyśleć wiele rzeczy, które uznaje się za surowe, ale ?surowe , którego nigdy nie mógłbym jeść.? Na przykład surowe mięso oraz artykuły mleczne. Moim zdaniem mięso i artykuły mleczne razem wzięte nie są zdrowe do nas. Prawdą jest, że mają pewną wartość, ale uważam, że szkody jakie przynoszą naszemu ciału są znacznie większe. Mając to na uwadze, podzieliłem ww. pokarmy na trzy kategorie: pokarmy, które należało by zwiększyć, pokarmy, które można włączyć (do jadłospisu) w małych ilościach, oraz pokarmy, których należy się wystrzegać, wręcz odrzucić. Ww. informacja opiera się na moich własnych badaniach, na badaniach osoby będącej od ponad pięciu lat na surowej żywności. Zawsze polecam jadanie produktów organicznych kiedy tylko jest to możliwe.

Na diecie surowej żywności, należy zwiększyć pobieranie następujących surowych produktów:

? Surowe owoce oraz surowe warzywa. - jakiekolwiek surowe owoce lub warzywa. Im świeższe tym lepsze. Najlepiej mając możliwość osobistego wyboru. Następnie, najlepiej prosto od rolnika lub bezpośrednio z rolniczego targowiska. Następnie ze sklepu ze zdrową żywnością a na końcu z supermarketu. Właśnie tutaj jest to ?dlaczego?, raz zerwany owoc lub warzywo zaczyna tracić ożywiające własności. Podczas zamrażania ww. produkty tracą coraz więcej ożywczych własności.

? Świeże kiełki ? sam możesz podkiełkować nasiona, posilać się ww. bogatymi w siłę życia pokarmami, wtedy kiedy nadal są żywe oraz rosną!

Jako witarianin możesz zechcieć konsumować niektóre artykuły z poniższej listy: (należy koncentrować się na świeżych owocach i warzywach)

? Orzechy i nasiona ? Wiele z orzechów jest surowych bez termicznej obróbki. Kiedy tylko możliwe nabywaj orzechy w skorupkach, po usunięciu skorupki orzechy zaczynają być utleniane, jełczeją. Niektóre orzechy są termicznie obrabiane, aby usunąć skorupkę.  Został napisany znakomity artykuł: ?Co każdy witarianin powinien wiedzieć o orzechach? polecam go przeczytać.

? Młode orzechy kokosowe - Młode orzechy kokosowe są znakomitym źródłem elektrolitów, najbardziej oczyszczonej wody oraz dobrym źródłem tłuszczów i wapnia.

? Suszone owoce ? Czy wiesz, że większość suszonych owoców w sklepach ze zdrową żywnością jest opiekanych? Tak!! Tak. Rozmawiałem o tym z wieloma wytwórcami oraz dystrybutorami suszonych owoców, nawet ?suszone pomidory?, kiedy spytałem o temperaturę suszenia. Zazwyczaj przekracza 93oC.   Ww. ludzie mówią o tym z dumą, ponieważ nie jest to do zaakceptowania przez witarian (dla witarian nie więcej niż 58oC) powodem tego jest brzydki wygląd oraz duże rozbierzności (w wilgotności) ww. produktu. Najlepiej odrzucić w ten sposób suszone owoce! Jedynie suszenie na słońcu można uważać za ?surowe? z powodu, ww. słonecznego suszenia .

? Daktyle ? Daktyle generalnie są suszone na słońcu pod warunkiem, że są zakupione w szanującym się sklepie ze zdrową żywnością. Wiele daktyli ?konwencjonalnych? może być suszonych a następnie parowanych aby wyglądały pulchniutko i wilgotnawo. ?The Date People and Flying Disc Ranch? są moimi faworytami.

? Glony morskie ? Glony morskie np. nori, dulse, Laver, sałata morska , kombu nabywane od rodzinnych, małych przedsiębiorstw są suszone na słońcu. Glony morskie z Azji lub Chin co do nich nie ma pewności czy były suszone na słońcu. Czasami są prażone i nawet się o tym nie wspomina na opakowaniu. Ww. produkty powinny być jadane z umiarem.

? Suszone warzywa, zioła oraz przyprawy smakowe ? Nie sprawdzałem czy można je uważać za ?surowe? czy były poddane obróbce termicznej. Kiedy to tylko możliwe zrób własne zioła, przyprawy, używaj tak rzadko jak to tylko możliwe.

? Oliwki ? Może zechcesz skonsumować trochę surowych oliwek. Surowe oliwki trudno zdobyć. Najlepsze suszone oliwki to oliwki suszone na słońcu, bez dodatku soli jako konserwanta. Większość oliwek w puszkach jest gotowanych podczas ww. procesu. Większość oliwek  konserwowana jest mieszaniną octu oraz kwasu mlekowego, tego nie polecam.

? Sproszkowana zielenina ? Uważam, że sproszkowana zielenina może być pomocna dopóki dopóty nie była poddana obróbce termicznej, wzgląd na ?surowe?, suszone w niskich temperaturach bez toksycznych dodatków. Dla przykładu: suszone źdźbła pszenicy, sinice, jeczmień itp..

Składniki, z które należy wykluczyć lub ograniczyć (w naszej diecie). Lista ww. składników umieszczona poniżej zawiera artykuły, które wielokrotnie wchodzą w skład diety surowej żywności. Ufam, że są one pomocne podczas okresu przejściowego, ale nie ma dla nich miejsca w długoterminowej diecie surowej żywności wspomagającej nasze zdrowie.

? Sól stołowa, kopalniana lub morska ? Sól kopalniana jest gorszej jakości niż sól morska, wielu witarian uważa, że jest porządana. Osobiście uważam, że tak nie jest. Na podstawie własnych badań, badań z pierwszej ręki dotyczących równowagi sodowo-potasowej. Każda komórka w naszym ustroju wymaga utrzymania właściwych proporcji pomiędzy sodem a potasem, natomiast w ?Standardowej Amerykańskiej Diecie? (SAD) ww. proporcje dla sodu są zbyt wysokie. Osobiście doświadczyłem szkodliwego oddziaływania na zdrowie po konsumpcji ww. rodzajów soli. Uważam, że dostarczamy wystarczającej ilości sodu z owoców, warzyw oraz glonów morskich. (zamiast soli używaj glonów morskich).

? Nama Shoyu and Braggs Liquid Aminos ? Raz jeszcze ww. artykuły ukazują się w przepisach kulinarnych diety surowej żywności, a wielu ludzi uważa ww. artykuły za ?zdrowe?.  Spróbuj sam wypić butelkę tego rodzaju pokarmu, i powiedz jak się po tym czujesz. Założę się, że twój żołądek będzie chory! Ww. artykuły są artykułami wysoko przetworzonymi nie występują w naturalnym stanie (zamiast ich spróbuj używać glonów morskich).

? Syrop klonowy - Syrop klonowy jest następnym artykułem uważanym przez wielu za ?surowy?. Opierając się na własnych doświadczeniach wszystkie rodzaje syropów klonowych są gotowane. Osobiście nie ssałem syropu klonowego prosto z pnia drzewa, nie wiem czy jest w ww. stanie ożywczym źródłem pożywienia. Używaj swieżych daktyli (według mnie smakują podobnie do syropu klonowego ? jest wiele odmian daktyli, pobróbuj!)

? Wino ? Wino może być surowe, może dostarczać pewnych zdrowotnych korzyści - Podpowiadam, zamiast wina świeży sok winogronowy. Odrzuć wino z diety surowej żywności. Alkohol, zaufaj mi - naprawdę niszczy komórki mózgowe.

? Ocet winny ? Ocet zawiera kwas octowy. Kwas octowy jest toksyczny. Wypijając całą butelkę octu, założę się jak się będziesz czuł. Nie wiem czy wiesz, ale kwas octowy używany jest jako środek ochrony roślin ?

Oleje butelkowane ? Wielu witarian włącza ww. oleje do diety. Uważam, że powinno to być ograniczone do minimum z kilku powodów. Olej (czysty) nie występuje w takim stanie w naturze. Raz wyekstrahowany generalnie zaczyna bardzo szybko ulegać jełczeniu.  Jest bardzo skoncentrowany, a zarazem ciężko strawny dla naszego ustroju. Wypijając butelkę ww. oleju, powiedz mi jak się poczułeś. Najprawdopodobniej zaczynasz być senny, ustrój ma z nim jedynie nadliczbową ?robotę? aby to strawić. Nawet wtedy gdy jest wyciskany na zimno oraz organiczny. Zamiast tego, posil się artykułami, bogatymi w oleje n.p. surowe oliwki zamiast oleju oliwnego. Posil się orzechami kokosowymi zamiast olejem kokosowym. Posil się zmielonym siemiem lnianym zamiast olejem lnianym.


Poprawiony: sobota, 24 grudnia 2011 13:03