header
Suszone owoce, przejadanie się i sfermentowana żywność PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
środa, 07 grudnia 2011 09:51

Suszone owoce, przejadanie się i sfermentowana żywność

Autor: Tom Billings

Tłumaczyła: Agata Zdrodowska-Zdrozdowska

Q: Czy enzymy są niszczone w procesie suszenia owoców? Jakie ma działanie suszenie na tlen i wodę zawartą w owocach? Czy ponownie namoczone, suszone owoce są tak samo dobre jak świeże?

A: Jeśli owoce są suszone na słońcu, ich strata enzymów będzie minimalna, pod warunkiem, że owoce nie są ogrzewane powyżej temperatury 118 F( ok. 56 st. C ). Jeśli są suszone w piecu lub ( silny nawiew gorącego powietrza ) suszone powyżej 118 F, straty mogą być wyższe. Niektóre owoce suszone są konserwowane dwutlenkiem siarki- najlepiej unikać takich i wybierać owoce bez środków konserwujących. Celem suszenia jest redukcja zawartości wody, a jako, że woda jest dobrym nośnikiem tlenu, jego poziom może się obniżyć. Ponownie namoczone owoce, pod wieloma względami nie są tak dobre jak świeże. Są dla świeżych alternatywą, gdy te są niedostępne lub za drogie. To dobry pomysł, by je namaczać, w przeciwnym wypadku mogą powodować gazy.

Q: Mogę zjeść 3 duże surowe posiłki dziennie, dodatkowo przekąski i stale jestem głodny. Głód sprawia, że myślę o jedzeniu bez przerwy. Pomocy!

A: Przejadanie się jest głównym problemem wielu ludzi jedzących na surowo. Problem jest szczególnie czuły, jeśli ktoś bjada się suszonymi owocami, miodem lub innym słodkim jedzeniem. Bycie głodnym przez cały czas jest niedobre, bo jesteś wystawiony na pokusy i jesz niewłaściwe pożywienie- cukierki, słodycze, słone przekąski itd. Przejadanie się może zaburzać trawienie, powodować gazy, podrażniać jelita i wzmagać wydzielanie moczu. Gdy jesz, uczenie się rozpoznawania wewnętrznego głosu, mówiącego ? Jestem zadowolony ? jest trudne, a dostarczenie sobie siły woli, by przestać jeść, gdy słyszysz ten głos, zajmuje trochę czasu i wysiłku. Kontrolowanie języka jest bardzo trudne, kiedy cieszy smak pysznego surowego jedzenia ( podobnie jak tego niezdrowego! ). Jak ograniczyć pobór jedzenia? Po pierwsze zaprzestać przekąszania i pojadania. Jeść tylko wtedy, gdy jest się głodnym lub( gdy musimy jeść) planowo, jeść bardzo mało, gdy nie jest się naprawdę głodnym.Na każdy posiłek zdecyduj, ile jedzenia maksymalnie zjesz i nie przekraczaj granicy, jaką sobie ustaliłeś. Ilość jedzenia, jaka mieści się w dwóch dłoniach złożonych razem, jest możliwym do osiągnięcia celem. Taka granica nie jest arbitralna dla wszystkich-rozmiar twojego żołądka i twoich dłoni mają związek z rozmiarem twojego ciała. Gdy zdecydujesz się, by zredukować ilość jedzenia, możesz pomóc sobie stosowaniem środków przeczyszczających- śliwek, soku śliwkowego lub owocu kasji. Oczyszczają one twój układ trawienny. Ideą jest oczyszczanie układu trawiennego, gdy redukujesz ilość spożywanego jedzenia i pozwolenie twojemu żołądkowi i układowi jelitowemu dosłownie skurczyć się do ich właściwych rozmiarów( bardzo często są one rozciągnięte, gdy się objadasz ). Możesz być głodny przez kilka dni, ale odkąd żołądek skurczy się do normalnego rozmiaru, głód się zmniejszy. Zapisane powyżej wskazówki są wytycznymi dla zdrowych osób. Ludzie, którzy mają problemy zdrowotne, powinni omówić powyższe sugestie z ich lekarzem ( profesjonalnym opiekunem zdrowia ) zanim wprowadzą którąkolwiek z nich w życie. Trzymanie swego jedzenia pod kontrolą jest bardzo trudne, ale wysiłek się opłaca! Powodzenia!

Q: A co z fermentacją? Dlaczego to taka sporna kwestia?

A: Wśród jedzących na surowo acidofilna ( wywołana bakteriami kwasu mlekowego ) fermentacja jest powszechnie dobrze odbierana, lecz fermentacja drożdży ( która wytwarza alkohol ) nie ma dobrej opinii. Zwolennicy fermentacji donoszą, że pewne pożywienie jest bardziej strawne, wytwarza bakterie ( mlekowe ) w systemie trawiennym i dostarcza pewnych enzymów. Fermentowana żywność jest ważną częścią stylu życia opartego na surowym pożywieniu ( Ann Wigmore ), który może być stosowany przez wielu ludzi w celu leczenia poważnych chorób. Fermentacja może dostarczać witamin z grupy B ( ale ormalnie, analizując żywność, sfermentowane surowe jedzenie jest rzadko lub wcale spotykane ).Dobrym przykładem jest kapusta kiszona- sama surowa kapusta stanowi problem, bo może powodować poważne ( a nawet bolesne ) wzdęcia. Sceptycy fermentacji ukazują, że sfermentowane przez kilka dni jedzenie zawiera żywe kultury bakterii, które żyją w umarłej masie produktu, np. w surowej kapuście kiszonej, kultura jest żywa ( do określonego poziomu pH ) choć w tym samym momencie produkt ( kapusta ) jest czywiście umarła. Podnosi to zagadnienie, czy istnieje naprawdę ? żywe jedzenie ?. Jedzenie, które jest fermentowane tylko kilka godzin, tak jak jogurt z mleka z kiełków, pewne serki z ziaren, może być przyjęty jako baza jedzenia, jest żywy prawdopodobnie tylko po maksimum kilku godzinach fermentacji.


Poprawiony: sobota, 24 grudnia 2011 13:07