header
28. SZCZEGÓLNA TROSKA O LUDZI POWYŻEJ 50-TKI PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
piątek, 16 grudnia 2011 15:07

 

28. SZCZEGÓLNA TROSKA O LUDZI POWYŻEJ 50-TKI

 

 

Organizacja ds. Żywności i Żywienia oznajmiła: ?Od 10% do 30% ludzi, w wieku podeszłym, może wykazywać upośledzenia, we wchłanianiu witaminy B12 związanej w białkiem, dlatego doradza się, aby dla tej grupy ludzi tj. powyżej 50-tego roku życia, w celu sprostania Dziennemu Zapotrzebowaniu w witaminę B12 (RDA) konsumowali artykuły wzbogaconego w witaminę B12 lub pobierali suplementy z witaminą B12. To może być spowodowane, zmniejszonym wytwarzaniem enzymów trawiennych oraz kwasu żołądkowego [1].

Zmniejszenie wytwarzania kwasu żołądkowego, zmniejsza akcję enzymatyczną na białka w pokarmie, włącznie z białkami z wbudowaną witaminą B12 oraz/albo pozwala to, na nadmierny przerost bakterii w żołądku i jelicie cienkim. Niektóre rodzaje bakterii, zabierają witaminę B12 dla własnych potrzeb [2].

Około 2% osób w podeszłym wieku, wytwarza niewystarczające ilości przenośnika (IF), aby zapobiec anemii [1]. Po to, aby stwierdzić czy dana osoba, nie cierpi na tego rodzaju niedomagania, osoby począwszy od 50 roku życia, powinny przeprowadzać co 5 lat, badania okresowe, na zawartość witaminy B12 w ustroju.

Ponieważ osoby w podeszłym wieku, niezależnie czy weganie czy nie-weganie, mogą wytwarzać niedostateczne ilości przenośnika wewnętrznego (Intrinisic Factor IF, czynnik Castle'a) lub zbyt mało kwasu żołądkowego; tabletki podjęzykowe lub tabletki do żucia, to najprawdopodobniej najlepszy sposób, aby dostarczyć odpowiednich ilości witaminy B12. Ludzie powyżej 50-tego roku życia powinni wziąć pod uwagę, okazjonalne zażywanie tabletek, zawierających 500-1000 ?g witaminy B12.

Istnieje dowód na to, że osoby powyżej 65 roku życia i starsze powinny pobierać co najmniej 500 ?g witaminy B12 dziennie, aby z optymalizować status witaminy B12 Zobacz: 25 Załącznik 1. W jaki sposób były formułowane zalecenia: Osoby powyżej 65 roku życia.

Teksty źródłowe: Szczególna troska dla ludzi powyżej 50-tki

1. Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Dietary Reference Intakes for Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, Vitamin B12, Pantothenic Acid, Biotin, and Choline. Washington, DC: National Academy Press; 2000.

2. Selhub J, Bagley LC, Miller J, Rosenberg IH. B vitamins, homocysteine, and neurocognitive function in the elderly. Am J Clin Nutr. 2000 Feb;71(2):614S-620S.

 

Poprawiony: niedziela, 19 kwietnia 2015 20:42