header
wprowadzenieb12 PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
piątek, 16 grudnia 2011 11:46

 

1. WSTĘP

 

Przez ostatnie kilka miesięcy, czułem się osłabiony, musiałem położyć się kilka razy dziennie, trudno było mi pracować wieczorami lub ćwiczyć przez dłuższe okresy. Zgodnie z zaleceniami mojego wegańskiego doktora Michaela Klapera, pobierałem sproszkowane białko, fosfokreatynę, testosteron, nystatynę, itp. wszystko na nic. Pobierałem pożywkę drożdżową codziennie, zakładając, że nie mam niedoborów witaminy B12. Pewnego dnia natknąłem się, przez czysty przypadek, na twój artykuł (Witamina B12: czy ją pobierasz?). Nie zamierzałem czytać go od ?początku do końca? jedynie przejrzeć, byłem olśniony twoją dociekliwością o tym, że żadne ze zwykłych źródeł B12, nie jest wystarczające. Jeszcze nie wierzyłem, ale miałem trochę starych tabletek z witaminą B12 w lodówce, tak więc spożyłem jedną. Efekt był prawie natychmiastowy i niesamowity. Brałem powyższe pastylki prawie codziennie, moje samopoczucie oraz poziom energii, podniosły się, znów czuję się jak w wieku średnim, zamiast jak sterany starszy człowiek.

Alex Hershaft PhD, President FARM

http://www.farmusa.org/

 

WPROWADZENIE

Witamina B12 jest strukturalnie, skomplikowaną witaminą, o unikalnych mechanizmie wchłaniania, posiada wiele nieaktywnych ana;logów (związków, które wydawało by się, że są aktywną witaminą B12, ale tak nie jest) które zapewne zaburzają funkcje właściwej witaminy B12. Witamina B12 występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego (nie ma jej w miodzie). W przeciwieństwie do wielu pogłosek, nie istnieją solidne źródła witaminy B12 w czystych, niefortyfikowanych produktach roślinnych, włączając w to: fermentowane produkty sojowe typu tempeh, glony morskie czy nieoczyszczone produkty ekologiczne. Jedno z wcześniejszych badań przeprowadzonych na weganach w Wielkiej Brytanii, z 1955 roku, opisuje znaczące niedobory witaminy B12 u wegan, którzy cierpieli na uszkodzenia nerwów i zaniki pamięci. To jak również wiele innych przypadków niedoborów witaminy B12 u wegan i mnóstwo innych dowodów jakie tutaj się znajdują, spowodowało że przeważająca większość głównego nurtu dietetyki jak również wśród wegan, specjalistów ds. zdrowia, że jest niezbędne dodawanie witaminy B12 do produktów roślinnych w celu utrzymania optymalnego stanu zdrowia wśród wegan a w wielu przypadkach nawet wegetarian. Na szczęście witamina B12 jest wytwarzana przez bakterie, przez, co nie ma potrzeby otrzymywania jej ze źródeł pochodzenia zwierzęcego.

 

Pomimo tych niezbitych dowodów, wskazujących na to że weganie bez rzetelnych źródeł witaminy B12, szkodzą swojemu zdrowiu, niektórzy wegańscy orędownicy nadal uważają, że produkty roślinne dostarczają wszystkich koniecznych substancji odżywczych dla utrzymania optymalnego zdrowia, i nie podkreślają znaczenia witaminy B12 podczas promowania diety wegańskiej. Inni orędownicy podkreślają znaczenia witaminy B12 dopiero po tym jak nabawili się jej niedoborów. Są jeszcze inni, twierdzący, że nasz organizm wymaga niewielkich ilości witaminy B12 i że nas organizm jest w stanie ją magazynować przez wiele lat.

 

Jest prawdą, że zanim te osoby stały się weganami, niektórzy z nich mają wystarczające zapasy witaminy B12 w wątrobie aby zapobiec niedoborom witaminy B12 przez kilka lat, ci ludzie uważają, że wystarczy spo9yć niewielkie ilości B12 raz na kilka lat. W rzeczywistości, aby zgromadzić taki zapas potrzeba na to wielu lat regularnego dostarczania witaminy B12 ponadto co organizm potrzebuje (chyba że taka osoba pobierała suplementy z B12, które przyśpieszają gromadzenie tych zapasów). Niektóre osoby nie mają wystarczających zapasów witaminy B12 aby utrzymać optymalny stan zdrowia nawet przez krótsze okresy.

 

To opracowanie jest szczegółowym przeglądem literatury naukowej na temat witaminy B12 oraz diety wegańskiej, włączając w to każde badanie na weganach i witaminie B12 które zostało opublikowane po 1980 roku. Zachęcam wszystkich wegańskich orędowników, którzy nie są zainteresowani szczegółami na temat witaminy B12, aby przeczytali fragment: Rekomendacje i Czy naturalna dieta wymaga suplementów?

 

 

Poprawiony: niedziela, 19 kwietnia 2015 15:47